Kertailen uusintatenttiin. (anatomiaa: luita ja lihaksia) Tuntuu todella turhauttavalta. Koko viikon minun on pitänyt lähes sitoa itseni tuoliin että olen jaksanut lukea. Minun puolestani joululoma voisi alkaa näköjään kuukautta aiemminkin, tuntuu että olen osittain jo loppuunkulutettu. Ja joululomallakin pitää kertailla kun en osaa näitä asioita. Keväällähän kaikki sitten huipentuu kun päästään tutkimaan anatomisia rakenteita ihan oikeasti.

Eikä ole hajuakaan, mitä minun pitäisi kerrata. Tai tiedän kyllä, lihasten hermotusta. Mutta toisaalta, sitä mukaa mitä enää tässä vaiheessa yrittäisin opetella niiden lihasten hermotusta, joita en tiedä, jo opitut hermotukset hyppäisivät itsemurhahypyn muistista pois. Joten kannattaakohan enää lukea? Jospa tekisin jotain hyödyllistä, mistä saattaisi jäädä jotain päähän, eli lukisin fysiikkaa. Tai pitäisin loppuillan vapaata.

Tänään on viimeinen päivä tämän kuukauden kestänyttä herkku- ja alkoholilakkoa. (Tai sallin itselleni mehun ja glögin (siis sen alkoholittoman toki), ja olen pari kertaa syönyt itsetehtyä pizzaa.) Oikein hienosti on mennyt, alku oli vaikeaa herkkujen kannalta - huomasin että olen tosiaan syönyt joka päivä herkkuja aiemmin! Olen opetellut syömään purkkaa aterian jälkeen (aiemmin inhokkiasioitani) :D Huomenna on ihanaa, kun voi ottaa tenttiin mukaan suklaata. Sitä erityisesti olen kaivannut.

Tänään meillä oli toiseen anatomian kurssiin liittyen munuais- ja silmädissektio (eli leikattiin munuainen ja silmä, mutta yliopistossa sitä ei saa enää kutsua leikkelyksi). Ne haisivat molemmat todella todella pahalle (yök). Munuainen oli täsmälleen saman näköinen kuin kuvissa, mikä oli jännittävää! Sain myös tietää, että jos jollekin ihmiselle laitetaan luovutettu munuainen (eli omat munuaiset eivät enää toimi), niin se laitetaankin keskelle vatsaa (kaiketi vatsanpeitteiden alle)!!! Siirretyn munuaisen pystyy myös tunnustelemaan vatsan läpi, ja jopa näkemään kohoumana.

Vaikka nämä kaikki asiat on tuntunut äärimmäisen vaikealta ja välillä on todella vaikea motivoida itseään lukemaan, niin koen edelleen olevani oikealla alalla. Olen varmasti ainakin toistaiseksi yksi kurssini huonoimmista, mutta toisaalta meillä ei harrasteta vertailua, ja ainakin kaverit on olleet ihania, sanoneet että ihme jos en pääse uusintaa läpi ja tsempanneet kovasti. Varsinkin se sitten jopa painostaa lukemaan kun näkee muita kirjat ja muoviset mallit käsissä itseopiskelutiloissa :)